Thursday, July 30, 2009

Macam mana nak bagitau ni??

To my cleaner that is. Hmmm..mula2 dulu nak amek Pak Rahman, my husband dah tanya dah..but I thought Pak Rahman sure dah busy, umah K Pica, umah Zu and a few other doctors. Tapi tup2 Pak Rahman macam mengharap pulak..At the same time, I've asked this somalian lady, reccommended by Aliya's babysitter..konon2 nya dia kata dia ni rajin...

But, I don't know what she does, I don't think I am getting the value for my money hmmm...I paid her $15/hr, which is the going rate in Hamilton. I ask her to come for 2 hrs/week. I didn't really list down for the things that she should do, I just said kitchen, living area, and both bathrooms. I told her she only has to do the 'kids' room, not our room or DH's study. But macam x puas ati..even my DH yg x fussy about stuff pun macam x tau what she does in the 2 hrs that we paid her..she doesn't do basic stuff like cleaning the microwave..haiya..susah la ini macam, I don't want to spell to her what she should do, nanti nampak macam bossy pulak..kalau mat salleh, senang la, ini muslim. Nak ambik mat salleh, x berani la pulak, takut nak bagi kunci rumah kat org sebarangan

Tapi, since dah bayar kan..biar la berbaloi..dah tu, haritu tanya dia, nak bayar macam mana, cash ke? Dia suh bank in every 4 weeks, I can be bother nak tanda kat calender bila nak bayar etc, so bagitau la kat dia, I will ban in automatically every 4 weeks, kalau dia miss one/more sessions sebab sakit ke hapa ke, pepandai la dia cove the hours..dah la kalau dia x mai dia boleh x call pun, bila tanya gelak2 kata dia x dak no tipun la ...dah tu x nampak pun apa extra yg dia buat konon2 nak cover the hours tu..

Hiyaaa pining pining..weekend ni nak pi tanya Pak Rahman la kot..nak amek dia, Pak Rahman ni telinga x dgq sgt, so x bleh main telepon saja heheh

Tapi macam mana nak bagitau si minah somalia ni x payah mai dah..hu3

Dia ni bukan la amatur sgt, cuma she never does private cleaning, she is a comercial cleaner..sebab tu x reti nak buat house cleaning kot??

All my TNN friends yg mmg professional housecleaners pun kata she should get more done in the 2 hrs...

No comments: